A tartalom folyamatosan bővül majd. Egyenlőre csak szöveges tartalom látszódik, később azonban a blogon belül egy-egy bemutatót is megcsinálunk, ami majd linkként megjelenik ezen az oldalon.
A festés sorrendisége
Az alábbiakban egy sorrendiséget állítottak fel olyan
makettezők, akik értenek is hozzá. Ez azt takarja, milyen sorrendben érdemes a
dolgokat megcsinálni a maketten. Természetesen ez nem szentírás, de nagyon jó
kis kapaszkodó lehet. Ezek a lépesek jók ecsetes festéshez is, bár igazából
airbrush rendszerhez vannak kitalálva. Ami nem kifejezetten ecsetes technika,
azt jelezni fogom. Később kifejtem az egyes lépéseket.
1; A makett megtisztítása. Ez történhet szappanos langyos
vízzel, gyógyszertári alkohollal, LCD képernyő tisztítóval (ezt használom én),
bármivel, ami leszedi a zsíros kézlenyomatokat, és a rárakódott koszt a
makettről.
2; Alapozás. Erre külön alapozó festékek vannak. Megoszlanak itt is a
vélemények, kell-e egyáltalán alapozni. Kinek mi a szimpatikus. Én alapozok.
Egyrészt, ha különböző anyagokkal dolgozol (fémmaratás, különböző tömítők,
sztirol toldások, stb) egységes felületet ad a későbbi festéshez. Az alapozó
festékek speciálisak, nem lehet őket „kiváltani” … nem fogod elérni ugyan azt a
hatást. (Primer)
3; Elő árnyékolás. Ez a lépés, ami az ecsetes festéseknél 80%-ban kimarad. Nem
véletlenül. (Pre-shading)
4; Alap szín. Ehhez sok hozzáfűzni való nincs. (Base Color)
5; Az alapszín világosítása/sötétítése, és/vagy utó árnyékolás.
(Highlights, panel lights, post-shading)
6; Védő lakk. Ez opcionális. Ez lezárja az eddigi festést, és
megvédi azt. Selyem, vagy fényes lakk ajánlott.
7; Filterezés. Ez egy nagyon finom agyonhígított festékréteg,
amely eltolja a színeket. Úgy kell elképzelni, mint amikor szabad szemmel nézel
egy tárgyat, és utána felveszel egy napszemüveget. A színek nem ugyanozok
lesznek. Ebben az esetben a napszemüveg viselkedik filterként.
(Weathering-Filters)
8; részletek kifestése. Mindenfél bizbaszt ekkor festünk, ami a
tárgyunkon van (harckocsikon ásók, stb) Én külön kezelem a bizbaszokat, így ez
a lépés nekem kimarad ilyenkor. (detail painting)
9; Bemosások. Nem ugyanaz, mint a filterezés. Itt is erősen
hígított festékkel, vagy előre gyártott anyagokkal dolgozunk, de míg a
filterezésnél árnyalatokat tudunk megváltoztatni, addig a bemosással elsősorban
koszt jelenítünk meg. Persze a bemosást is lehet filterként használni. DE!!! A
filter 10% festék, 90% hígító keveréke, míg a bemosó 30% festék és 70% hígító
keveréke. Nem úgy viselkedik a kettő. Van egy speciális része is a tűbemosás.
Ezzel lehet a legpontosabban megcsinálni azt, amit kitaláltál. (Wash, Pin-wash)
10; Fényes védő lakk. Ez a lépés megelőzi a matricázást. A
fenyes lakk felülete simább, mint a többi, így a matrica nagyon szépen felmegy
rá. A matricázásnál lehet használni különböző matrica segítő lötyiket (Decal
medium, Decal fix; Decalfix; Decal setter, Decal Softer, stb)
Ez a réteg szolgál arra, hogy a következő koszolós lépések előtt az eddigi munkánkat lezárjuk, és megvédjük. Illetve bizonyos festékeknél, koszolós cuccoknál erősen ajánlott. Amennyiben enamel alapú a festék, és olajos technikákat szeretnél használni a koszoláskor (weathering), akkor mindenképpen kell egy AKRIL selyemfényű, vagy fényes lakk. Ez lezárja az eddigi festést, és megvédi azt. Ajánlott. A nagyon nagy guruk is használják, bár nem mindig. Amennyiben akril alapú a festék, és olaj alapú a koszolás, akkor is érdemes lezárni lakkal, de nem kötelező. Akril alappal, és akril koszolós cuccokkal, mint pl a Vallejo akril alapú weathering motyói, nem kell, de nem baj, ha van. (satin varnish, gloss warnish)
Ez a réteg szolgál arra, hogy a következő koszolós lépések előtt az eddigi munkánkat lezárjuk, és megvédjük. Illetve bizonyos festékeknél, koszolós cuccoknál erősen ajánlott. Amennyiben enamel alapú a festék, és olajos technikákat szeretnél használni a koszoláskor (weathering), akkor mindenképpen kell egy AKRIL selyemfényű, vagy fényes lakk. Ez lezárja az eddigi festést, és megvédi azt. Ajánlott. A nagyon nagy guruk is használják, bár nem mindig. Amennyiben akril alapú a festék, és olaj alapú a koszolás, akkor is érdemes lezárni lakkal, de nem kötelező. Akril alappal, és akril koszolós cuccokkal, mint pl a Vallejo akril alapú weathering motyói, nem kell, de nem baj, ha van. (satin varnish, gloss warnish)
11; Matricázás.
12; Száraz ecsetelés. Ezzel a technikával már a kopások világába
értünk. (Dry Brushing)
13; Védő lakk. Igen. Még egy. Ez azért is szükséges, mert ezzel
megóvjuk a sérülékeny matricákat a későbbi – akár agresszív – koszolásokkor
fellépő behatásoknak, másrészt be lehet állítani a felület fényességét. Matt,
selyem, vagy fényes lakkok jöhetnek. (mondjuk én még soha a büdös életben nem
láttam matt harckocsit, vagy repülőt). Én selyem lakkal zárom le ilyenkor a
makettet, és a koszolások szépen bemattítják amit kell.
Innentől jön az amit gyűjtő néven weathering-nek hívunk. Azaz erózió, kopások, környezeti hatások. Létezik olaj és akril alapú technika.
Alapvetően akril termékeket használok, mert kényelmesebbek, nem büdösek, de bemutatjuk majd az olaj technikákat is.
14; leverődések; Kopások, rozsda foltok, leverődések (Chiping)
Kopások és rozsda 1 rész
Kopások és rozsda 1 rész
15; Könnyed koszolás; Airbrush-al elvégezendő, de ecsettel is
mehet. Itt tényleg nagyon fel kell hígítani a festéket. A gépek alsó része,
alváza, a repülőgépek hasa, futómű aknái, stb. A lényeg hogy ez egy nagyon
áttetsző, alig észrevehető réteg kell hogy legyen. (Gyűjtő név; Weathering.
Light dust)
16; Föld, sár, kemény koszolások. Ilyenkor pigment keverékek
(pigment+gyanta, vagy lakk, vagy pigment és enamel hígító), vagy előre
elkészített weathering termékekkel (föld, sár) elsősorban gépjárműveken tudunk
megjeleníteni rendes dzsuvát. (Gyűjtőnév weathring. Weathering effects,
Pigments,) Ez egy külön fejezet a koszolásban. Ezen belül is van sorrendiség
- pigment eldolgozva
- Sár, föld
- pigment eldolgozva
- Sár, föld
17; Ugyanez, csak lighotsan. Ilyenkor az előzően felhordott
felületeket lehet még alakítgatni, pigmentekkel, stb
18; Használatból eredő koszolások; Ilyenkor jöhetnek az
üzemanyag, rozsda és olaj megfolyások, esőnyomok, csizma nyomok a felületen.
(Streaking grime, rainmarks)
19; amennyiben még szertél, ilyenkor lehet még egy vékony por
réteget felvinni, vagy festékkel, vagy pigmenttel.
20; Végső védő lakk. A Szent Grál. Kell vagy sem? Én nem
használok. Van aki meg telibe veri matt lakkal a makettet, holott soha nem láttam még matt tankot, vagy repülőt.
Ahogy az elején mondtam nem szentírás. El lehet venni, hozzá
lehet tenni, meg lehet keverni, illetve biztos lesznek olyanok, akik másképp,
máshogyan, stb csinálják. Ettől függetlenül kiindulásnak jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése