2017. április 5., szerda

Airfix 1/76 King Tiger - Festés, tippek, galéria

Amikor nekiálltam megépíteni a Király Tigrist, akkor csak egy gyors építést szerettem volna, és bemutatni a téli koszolások egyik lehetséges változatát.

Pár képpel és leírással megmutatom nektek, hogy lett ez a végeredmény.



Szeretném megköszönni mindenkinek, aki kreatív tanáccsal vagy a tudásával segítette a munkámat.


Először is fontosnak tartom megjegyezni, hogy a technikák, amiket megmutatok, ismertek - hogy ne mondjam, alap technikák.

Másodszor; Ez nem egy professzionális munka. Ez a makett tele van építési, és festési hibával. Nyilván avatatlan szem nem veszi észre, de majd felsorolom.

Harmadszor: Ez egy ösztönzés! Olvass! Tanulj! Értsd meg a metódusokat, és bátran állja neki makettet készíteni. Az első években(!!!) ne várj magadtól Adam Wilder, vagy Mig Jimenez, vagy Büte Miklós, vagy Géczy Zoltán szintű munkákat. Legyen a tudásod szerinti legjobb.

Megpróbálom egyszerűen leírni, mit, hogy csináltam. A festés közben nem minden lépésről készült fotó, de amennyiben lesz rá lehetőségem, egy másik maketten végigcsinálom megint, rendesen dokumentálva.

Most csak a végeredmény volt fontos. Az hogy egy ilyen "átlagos" makettből is lehet szép darabot készíteni.

(A KÖVETKEZŐ RÉSZ ÁTUGORHATÓ - csak egy egy kis elmélkedés a makettezésről)

Vallom ugyanis, hogy a makettezés elsősorban örömforrás, kikapcsolódás, szórakozás. Természetesen vannak olyanok, akik ebből élnek, a szponzorok által, illetve az elkészült makettek eladásával.

Vannak olyanok is, akiket az hajt, hogy a lehető legpontosabban elkészítsenek egy adott gépet, témát. Ők olyan lexikális tudással rendelkeznek, amely igen tiszteletre méltó, még ha néha határozottan idegesítő is tud lenni. :) Főleg amikor kritikát fogalmaznak meg. (De ez a festés nem jó, mert 1943 július 12.-én ez az egység Prohorovka keleti oldalán a szénaboglya mellett, felhős időjárási körülmények között harcolt, így délután fél egykor a fények beesési szöge megváltoztatta a felszíni textúrát, és az alapszín két egységgel sötétebbnek látszott - ne vegye senki magára, csak egy vicc)

És vagyunk mi, a nagy átlag, akiknek ez a hobbi tényleg csak egy hobbi. Szórakozás. Kikapcsolódás. Mi, akik elfogadjuk a gyártó által írt festés kódokat (nem), megelégszünk, hogy a dobozból építsük meg a makettet (néha csak úgy, véletlenül, ki tudja miért, oda kerül egy-egy rézmaratás), és nem akarjuk megnyerni az Euro Military-t.

Ezért nem készítettem zimmeritet a gépre. Pedig kellett volna. Ezért nem faragtam meg a pót lánctalp tagokat tartó szerelvényeket. Pedig megtehettem volna. Ezért nem készítettem el a hegesztési varratot, pedig illet volna. Csak egy gyors építés, festés, egy kis sikerélmény kellet.

(AKI ELOLVASTA, ANNAK PACSI!)

Lássuk a festést. A kittben a magyarországi festést választottam iránymutatónak. Azt már az elején eldöntöttem, hogy nem fogom felhasználni a felségjelzéseket, mert akkor történelmileg hűen kellene megcsinálni a gépet. (zimmerit, pót lánc  talpak, stb). Amit felhasználtam az iránymutatóból a színek, az álcacsíkok formája és a téli kamó.

Mivel téli álcát szeretnénk megcsinálni, ezért mindenképpen világosítani kell a teljes felületet. Ezt jelen esetben fehér alapozással alapoztam meg. Erre jöttek felfújva az álcaszínek.

A festékkódokat Humbrol kódban kapjuk, és az átlátszó terepszín felfestéséhez bonyolult keverési arányokat adnak. Én egy kicsit egyszerűsítettem a dolgon, és Vallejo színeket, termékeket használtam csak.

A felhasznált alap színek:

71096 Panzer Olive - Panzer Olivgrün

71025 Dark Yellow - Dunkelgelb

71041 Tank Brown - Panzer-Braun

Eléggé felhígítva (két rész hígító, egy rész festék), alacsony nyomáson (0.9 BAR, 10 PSI) festettem egy 0.15-ös dűznivel szerelt Evolution Cr Plus festékszóró pisztoly segítségével. Íme az eredmény.

Előre bocsájtom, hogy csak a torony festése lesz fent, mert a testet is így festettem.



 Sajnos így is sötétebb lett mint szerettem volna. Ez a méretarány miatt van. Kicsit világosítani kellett volna a színeken. Ahogy látszik (legalább is szakavatott személyek biztos a szívükhöz kapnak), nem pontos a terepminta.

A következőkben a téliesített álca elkészítéséhez a Vallejo 72.220 számú Winter Weathering Set - jét használtam.

A szett elérhető itt! 




A szettben találunk hét Model Color színt, egy bemosót (wash), egy dioráma pasztát, egy szivacsot és két ecsetet is. A doboz hátoldalán pedig egy "step-by-step"-et amivel elkészíthetjük a téli álcát, kicsit megviselten.



Első lépésként a szettben található fehér színt fújtam fel. Ezzel megszenvedtem egy kicsit, mert a festék nagyon sűrű, elméletileg a szivaccsal kellene felhordani. Sokszoros hígítással (szemre hígítottam, ami azt jelenti, hogy csak döntöttem és döntöttem és döntöttem bele a hígítót), sikerült óvatosan felfújni. Ügyelni kell, hogy ne takarja be az alatta lévő színeket. Ahogy látjátok nem sikerült túl jól. Az egyik hiba, hogy nem cseréltem a szóró pisztolyban dűznit és tűt (legalább 0.4-re).



Ezek után, hogy mentsem a menthetőt a Vallejo Model Air 71001 fehérrel, 4 hígító, 1 festék keverékével párszor átködöltem a felületet. Így sokkal homogénebb látványt kaptam.


Következett a koptatás első lépése. Ecsettel és szivacs technikával a lekopott, téli álcát imitáltam. Először ecsettel készítettem el pár nagyobb kopást, mindig az álca alatt található színt használva. Majd fogtam és szivacstechnikával tovább dolgoztam rajta.



Folytatva a metódust jöhettek az aprólékos munkák. Ilyenkor egy finom ecsettel pepecselünk sokat. Elég sokáig tartott míg megértettem ezeket a dolgokat, és még tovább tartott amíg alkalmazni is mertem. De köszönet Sensei-nek az instrukciókat, és a bátorítást.

Fogtam hát a 70869-es Basalt Grey-t és nagyon óvatosan körbefestettem az éleket. Csak az éleket. Illetve a lövegen is ezzel festettem fel a nagyobb kopásokat. Ez szükséges ahhoz, hogy a felület megtörjön, kontrasztos legyen.

A készletben található Sepia Wash-al megfestettem a panel vonalakat, mélyedéseket, ezzel is tovább növelve a kontrasztokat.

A megfolyások elkészítése előtt a már említett nagyon sűrű fehérrel óvatosan "megcsíkoztam" a felületet. Egy vastagabb lapos ecset végét belemártottam a festékbe, majd egy részét leszedtem egy papírtörlőn. Az ecsetet függőlegesen tartva lágy, száraz ecsetelés szerűen, lentről felfele elkezdtem csíkokat húzogatni. Ezzel megint a felület egységét kívántam megtörni.

Mikor ezzel végeztem pár erősebb fehér foltot tettem fel a felületre. Ez is ad egyfajta kontrasztot.

Gyors pigment használat következett. Desert Dust, és Titanium White pigmentekkel átdörzsöltem a felületet. Az eddigi munkáimat szépen egységes felületté alakította, és tompított egy kicsit az egészen.

A megfolyásokat (streaking) a Sepia Wahs-al csináltam. A felvett anyag nagy részét kihúztam papír törlő kendőn, éppen hogy csak nedvesen hagyva az ecsetet. Majd óvatosan fentről lefele húztam a torony oldalán egy csíkot. Fent a torony tetején az ecsetnek kb az ötven százaléka érintkezett a felülettel. Miközben húztam lefele, az ecsetet egy időben elmozgattam a toronytól, így a végére már csak éppen csak az ecset hegye érte a felületet. A mozgás intenzitásának váltogatásával változatos megfolyásokat lehet létrehozni, egyszerűen, gyorsan, akril festékkel.




Az építés egyik legfaramucibb része, hogy a lánctalpat nem tudod felrakni akkor ha felkerült a teknő felső része. Ergo meg kell csinálni először a lánctalpat, majd körbemaszkolni, majd összeragasztani a teknő alsó és felső részét, és megint megcsinálni mindent.

A teknő belsejét feketére fújtam, mert voltak olyan részek (motor környéke), ahol be lehetett látni a belsejébe.

A lánctalp egyszerűen kapott egy fehér alapozást, egy réteg 71055 Black Grey festéket

Erre jött egy réteg 71040 Burnt Umber festék

A lánctalppal többet nem foglalkoztam, mert így is úgy is összesaraztam a végén.

Összeépítettem a láncot, miután a futó kerekeken megcsináltam az eddigi lépéseket, bár nem lett annyira koszolva, mint a torony, lévén az is sáros lesz.

A két teknőfél összeépítése után pár helyen kellett csak tömíteni (a hátsó részen), majd a toronynál leírtak szerint megcsináltam a testet is.

Amit pluszban megcsináltam még; A szellőző rácsokat jól összekentem. Bemosók, pigmentek keveréke.


Óje, tök jó, lehet lazítani kész a makett! Na nem. Jöttek az én drága kedves sztrovacsekeim (az a vörös szemüveges nagyon nagy kópé ám!) és jól megmondták a frankót. Ez hiányzik, az hiányzik, ez nem jó az nem jó ... Köszi OS csoport! A legtöbb esetben igazuk volt, így utólag rá kellett dolgozni még a makettre.

Amit kihagytam leginkább, azok a kopások. Igaz, hogy a meszelés kopását megcsináltam, de a mélyebb kopásokat nem. Na? Ki a kezdő? Hát én ....

Ezeket óvatos ecsetmunkával, milliméterről milliméterre készítettem el, majd egy kis szivacs technika következett.

Ahogy látjátok egy képkeretből készítettem alapot a harckocsinak. Az üveget kivettem, és fa ragasztóval összeragasztottam az egészet.



Az itt elkövetett hiba (inkább a lustaság, illetve az idő hiánya), az volt, hogy a képkeret látható sarkait nem dolgoztam össze. Azután alapozni kellett volna, majd valamilyen színre lefújni.

A Király Tigris alá, DAS levegőre száradó agyagot tettem vékonyan, és arra kerültek fel a Vallejo dioráma termékei. Az alap trutyit a 26808 Russian Thick Mud effekt szolgáltatta.

A jelenet egy a tavaszi olvadás elején a drága Orosz Anyaföld fogságában vergődő KT akart lenni. Ilyenkor utána kell nézni pár dolognak. Nem árt tudni, hogy a legtöbb problémát az orosz fekete föld okozta anno. Azt sem árt tudni, hogy a kemény orosz telekben a talaj akár 3-4 méteres vastagságban is átfagy. Nem árt tudni azt sem, hogy az első melegebb napon a talaj réteg felső 50-80 centije képes felolvadni. Nem árt tudni, hogy a télen megkötött nedvesség ilyenkor gyorsan kiszabadul. Ezért a harckocsik ilyen körülmények között nem elsüllyednek, hanem megsüllyednek, és szó szerint csúszkálnak a saras, vizes felszínen. Ezt próbáltam meg visszaadni.

A Vallejo diorámakiegészítői nagyon jók. Egyszerű velük dolgozni, kedvünkre formázhatjuk. Gipsz hozzá adásával sűríthetjük. Víz hozzáadásával hígíthatjuk. Ráadásul, mivel gyanta alapú a termék, nem kell a harckocsi rögzítésével is foglalkozni. Belerakod, megszárad, ottmarad. A képen látható szikla (nah jó, kavics) is így lett rögzítve.

A hó is Vallejo termék. 73820 Snow Weathering Effect

Kis vízzel keverve, és a fekete földdel összemosva jött létre a koszos, sáros olvadvány az út szélén.

Mikor a KT már stabilan ült a helyén akkor azt is jól összekentem a sárral. Néhol vízzel hígítva vékonyabb rétegeket kentem fel.

A végén megcsináltam a felcsapódásokat. Kicsit túl lett tolva, de összességében elfogadható. A felcsapódásokat úgy készítettem el, hogy azt a régi ecsetet amivel felhordtam, és egyengettem a felületet, nagyjából kimostam. Ami maradt az ecsetben, az egy fogpiszkáló segítségével a haladásnak megegyező módon felfröcsköltem.

A harckocsi súlya által kiszorított vizet Vallejo Still waterrel készítettem. A Still Water egyik nagyszerű tulajdonsága, hogy színezhető. Zöld és világos barnás színeket kevertem össze, majd befolyattam azokra a helyekre, ahova kellett. Ahogy látszik a víz megszáradva mégis áttetszőnek tűnik, a színezéstől függetlenül.

Mint láthatjátok nem hibátlan a makett. De jól néz ki. Élőben megtekinthető a Szikla Főnix boltjában.























Fotók/Írás; Netuddggi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése